Din 1 ianuarie 2024, e-Factura devine obligatorie pentru toate tranzacțiile comerciale în România, potrivit deciziei ANAF. Această schimbare marchează tranziția către facturarea electronică și are ca obiectiv prevenirea și combaterea evaziunii fiscale. Iată ce presupune această schimbare majoră pentru mediul de afaceri din România:
Ce este e-Factura? e-Factura este o factură emisă prin mijloace electronice, care permite prelucrarea automată a informațiilor de către sistemul RO e-Factura al ANAF. Această factură digitală reprezintă viitorul facturării în România și va deveni un standard pentru toate tranzacțiile comerciale.
Cum funcționează e-Factura? RO e-Factura este sistemul național de facturare și poștă electronică implementat de ANAF. Atunci când se emite o factură, aceasta trebuie transmisă în format electronic standardizat .xml pe portalul SPV de la ANAF. Factura este verificată și validată de ANAF, primind o confirmare și semnătură de înregistrare. După acest punct, factura nu poate fi modificată sau anulată.
Sistemul e-Factura este obligatoriu pentru achizițiile publice, produsele cu risc fiscal ridicat în relația B2B, și voucherelor de vacanță. În cazul relației B2B, sistemul devine obligatoriu pentru toate firmele românești începând cu ianuarie 2024.
Cum impactează firmele? Pentru firmele cu un număr mare de facturi, acest proces poate fi dificil de realizat manual. Integrarea cu sistemul național privind factura electronică, RO e-Factura, este esențială pentru a rămâne în conformitate cu legislația și pentru a evita amenzile. Programul de facturare NextUp oferă soluții de automatizare pentru a simplifica acest proces.
Începând cu 1 ianuarie 2024, facturarea tradițională va fi înlocuită cu cea electronică, iar toate tranzacțiile vor trece prin sistemul e-Factura al ANAF. Înscrierea în Registrul RO e-Factura atât pentru emitent cât și pentru destinatar este necesară pentru a emite facturi electronice.
Schimbarea către e-Factura reprezintă un pas major către reducerea evaziunii fiscale și sincronizarea cu sistemele electronice din UE. Această măsură va asigura șanse egale de participare în achizițiile publice pentru toate firmele din UE.
Pentru a face față acestei transformări, operatorii economici trebuie să fie pregătiți și să adopte soluții de automatizare pentru a rămâne eficienți în procesul de facturare și pentru a se conforma noilor cerințe.